2012. február 10.

A vitorlázás versenyszabályai a 2013-2016. évekre (3)


A mai írásban a 42. szabályt érintő két módosítási javaslatot mutatom be.

Az első akár a tegnapelőtti bejegyzésbe is kerülhetett volna, mert itt is csak egy szót cserélnének.

42.3 Exceptions

(c) Except on a beat to windward, when surfing (rapidly accelerating down the front leeward side of a wave) or planing is possible, the boat’s crew may pull the sheet and the guy controlling any sail in order to initiate surfing or planing, but only once for each wave or gust of wind.
Mint olvasható, azt a kivételt érintené a változtatás, ami a vitorlák pumpálását engedélyezi a bőszeles szakaszokban a siklás megindítására, ha fennállnak a siklásra alkalmas körülmények. Az érvényben lévő megfogalmazás szerint a kivétel csak olyan hullámok esetében alkalmazható, amelyek széllel azonos vagy közel azonos irányban haladnak, azonban a szabályalkotóknak nem volt szándéka ily módon korlátozni az alkalmazhatóságot. A hazai vizeken ugyan kevésbé fordul elő, de tengeri viszonyok között gyakran tapasztalhatunk keresztirányú hullámzást. De hogy a hazai pályákra is lássunk megfelelő példát, képzeljük el a következőt: trapéz alakú pálya befutó raum szakaszán vitorlázik a mezőny nagy része, amikor egy médiamotoros a mezőny szél alatti oldalán nagy sebességgel elhajózik, hogy a célvonalig utolérje a mezőny elejét. A motoros nyilván hullámokat kelt, amelyek fele a mezőny felé kezd haladni. A szabályok nem tiltják, hogy mesterségesen keltett hullámokon is megindíthassák a versenyzők a hajót, ám ez esetben a hajókat a hullámok szél felőli oldala fogja érni, így a kivétel szerint erre a hullámra nem pumpálhatók a vitorlák, hogy a siklást megindítsák. Hozzáteszem, ezt a finomságot is nagyon kevesen ismerik, és a gyakorlatot látva nagyon kevés versenybíró tudja az előbbi példára megfelelően alkalmazni. Ha a javaslatot elfogadják, nem kell figyelembe venni a hullám haladásának irányát.


A másik javaslat nem közvetlenül a 42. szabályt, hanem a hozzá szorosan kapcsolódó P függeléket érinti. Bizonyos hajóosztályok (például 420, 470, Finn, 29er) osztályelőírásai lehetővé teszik, hogy adott szélerősség felett a versenyrendező élhessen a lehetőséggel, hogy a 42. szabály bizonyos részeit feloldja, így teret nyitva a versenyzőknek a korlátlan pumpálásra, billegtetésre és lökdösésre. A kedvezmények az O lobogó kitűzésével lépnek érvénybe.
P5 FLAGS O AND R
(a) If the class rules permit pumping, rocking and ooching when the wind speed exceeds a specified limit, the race committee may signal that those actions are permitted, as specified in the class rules, by displaying flag O no later than before or with the warning signal. The flag shall be removed at the starting signal.

Ha a kedvezmények már a futam elejétől kezdve élnek, a jelzést a figyelmeztető jelzésnél nem később kell adni. Az ezt érintő apró átfogalmazás csak egységesíti a nyelvezetet a könyv egyéb pontjain is megjelenő szófordulattal: no later than. A mostani szabályok szerint az érintett hajóosztály rajtjakor be is kell vonni a lobogót. A gyakorlatban a probléma azonban akkor jelentkezik, amikor néhány hajó lekési a rajtot, sőt, később is ér a rajtvonalhoz. Ekkor ők nem kapják meg ezt az információt. Akkor is célszerű lehet tovább kitűzve tartani a lobogót, amikor általános visszahívás vagy egy rövid halasztás következik, és eközben a szélerősség nem csökken a meghatározott limit alá. Akkor azonban, ha egy következő hajóosztály rajtja következik, lehet, hogy szükséges a lobogót az előző rajtkor bevonni. A változtatás után a szabály nagyon hasonló lenne a 27.1 szabályban leírt eljáráshoz, ahol a vitorlázandó pálya jelzésének kitűzése konkrét követelményhez kötött, ám a jelzés eltávolítását a szituáció határozza meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése