2017. március 6.

Helyezkedés a rajtvonalon: csak óvatosan!


A rajt és az azt megelőző másodpercek a futam legstresszesebb pillanatai. Mindenki a lehető legjobb pozíció kiharcolásáért küzd, amiből aztán az előre eltervezett stratégiáját megvalósíthatja. A 2017. január 1-jén hatályba lépett versenyszabályok a korábbiakhoz képest egy újabb nehézséget gördítenek a vitorlázók elé, ami elsősorban a jolleversenyzőket érinti.

Képzeld magad egy Laser mezőnybe. Alig egy perc van hátra a rajtig, a hajók nagy része már lobogó vitorlával áll jobbcsapáson a vonal alatt. A szél és a hullámzás miatt folyamatosan csúszol lefelé, így a közötted és az alattad álló ellenfeled között csökken a hely. Az a hely, amire akkor lesz szükséged, amikor a rajt előtti másodpercekben felgyorsítanál, és ami a rajt után azt szavatolná, hogy az első fordulóig tiszta széllel eljuthass. Egy ügyesen kivitelezett dupla fordulóval feljebb helyezhetnéd magad, de inkább nem vállalod a kockázatot, hogy balcsapásra kerülj. Az ilyen helyzetekre készülve, edzésen sokat gyakoroltad azt, hogy kitolod a vitorládat úgy, hogy az beggeljen, miközben szorosan szél felé fordítod a hajód orrát:


Ügyes hajókezeléssel értékes tíz centiket nyersz, és szépen lassan növeled az alattad lévő helyet. Azt már régen megtanultad, hogy beggelés esetén a kormányzás kiegyensúlyozását szolgáló kormányevezés tiltott, ez ugyanis megsértené a 42. szabályt, és jó eséllyel kapnál sárga zászlós büntetést.
Mire kell azonban még figyelni az új szabályok miatt? Erre a kérdésre a bővített 22.3 szabály ad választ:

Beggelés következtében a vízhez képest hátrafelé vagy oldalirányban szél felé mozgó hajónak ki kell térnie egy olyan hajó elől, amelyik nem ezt teszi.
A szabály a félkövérrel szedett "vagy oldalirányban szél felé" szavakkal egészült ki. Tavaly év végéig tehát a fenti manőverrel megőrizted az útjogodat a feletted álló hajókkal szemben (11. szabály: Azonos csapáson, fedésben), azaz a feletted álló hajónak hozzád hasonlóan szél felé kellett volna mozognia, hogy folytassa kitérését előled.
Az új szabály nem tiltja meg, hogy a szél felőli szomszédodhoz ilyen módon közeledj, de ügyelj arra, hogy ha beggelés következtében oldalirányban szél felé mozogsz, ki kell térned az olyan hajók elől, akik nem ezt teszik. Ha ugyanis a 22. szabály alkalmazható, a 10-13. szabályok nem (lásd 2. rész D szakaszának bevezetőjét).
Az új 22.3 szabály tehát továbbra is megengedi az ügyes pozicionálást, de korlátozza a technika oly mértékű használatát, hogy a szél felőli hajó lehetetlen helyzetbe kerüljön.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése